Hofjazzband

een lekkere jazz/dixielandband uit de Hof van Twente

De band

Harry Masselink, trompet

Harry Masselink op trompet

Speelt al meer dan vijftig jaar trompet. Begonnen in het genre harmonie/fanfare speelt hij sinds het midden van de jaren zestig in orkesten en bands die zich op een meer populair genre richten. In 1968 werd Harry gegrepen door een optreden van de United Nations Ochestra onder leiding van Dizzy Gillespie met onder andere James Moody. Sindsdien is jazz voor hem een niet meer weg te denken factor.

Muzikaal verleden: Big Band Apollo, Allog & de Toon’n en nog een tiental soul-, blues- en popbands. Invaller bij bigbands en andere (jazz)orkesten.
Muzikale inspiratie: Dizzy Gillespie, Chet Baker, Miles Davis, Harry “Sweets” Edison, Michael Camillo etc. Muzikale trots: Mijn unieke instrument Schilke S42 met Al Cass 3*7 mondstuk.

Henk Bergevoet, klarinet en bandleider

Henk Bergevoet op klarinet

Begint zijn muzikale carrière op dertienjarige leeftijd in Doetinchem. Heeft op dat moment helemaal niets met jazz en dixieland, hoewel dat eind jaren zestig, begin jaren zeventig echt leeft in Doetinchem (Training College Jazzband, met o.a. Jan Dokter en Ben Schreurs, bij wie Henk nog stage loopt als aankomend onderwijzer). Is vanaf 1974 lid van de harmonie Apollo in Goor en begint in 1975 dixieland te spelen met enkele leden uit het harmonieorkest, onder andere met bassist Henk Sprick. Als man van het eerste uur, oprichter, bandleider en arrangeur is hij een niet weg te denken schakel van wat nu de Hofjazzband heet.

Klarinet speelt hij alleen nog in de Hofjazzband, in het harmonieorkest Apollo speelt Henk sinds ongeveer twintig jaar fagot. Als hoogtepunten in het bestaan van de Hofjazzband (voorheen Apollo’s Dixielandband) ziet Henk het optreden tijdens de Jaarbeurs in Amsterdam voor de TROS-radio en een optreden tijdens een Apollo-show met Louis van Dijk als pianist.

Tonny Nijland, zang

Tonny Nijland, zang

Geboren in Losser, zingt als kind al in schoolmusicals en in koren. Heeft in verschillende ensembles en koren gezongen, onder andere oude stijl jazz bij de Salt City Jazzband en jazzstandards bij de Lauraband. Zingt momenteel ook jazzstandards en easy listening in Jazz ma non Troppo. Is genomineerd bij de eerste uitvoering in 2011 van de Twentse Jazzerieje. Heeft grote bewondering voor Billie Holiday, Rita Reys, Ella Fitzgerald, Diana Krall. Zingt al een aantal jaren dixieland en oude stijl in de Hofjazzband en voelt zich daar helemaal thuis!

Freek Beld, drums

Freek Beld op drums

Met behulp van een snaredrum en een plastic emmer als tom tom leerde Freek als klein jongetje zichzelf drummen. Op z’n achttiende drumde hij bij de “Pongersband“. Vanaf die tijd speelde hij bij verschillende bands. Hij kwam in contact met Ben Schreurs en speelde in het dixielandorkest “Teachers and Two”. In sommige formaties kwam hij saxofonist Ari Blankenstijn weer tegen, die tot voor kort ook deel uitmaakte van de Hofjazzband. Freek mag graag drummen, als het maar lekker swingt!

Henk Sprick, contrabas

 Henk Sprick op contrabas

Henk Sprick geniet in zijn jeugdjaren vijf jaar muziekonderwijs aan de Muziekschool in Goor waarvan de laatste drie jaar gitaarles/klassiek. Als zestienjarige wordt Henk benaderd om bij het Apollo-harmonieorkest contrabas te spelen. De toenmalige dirigent Albert Sommer geeft Henk vier lesjes en de rest moet hij zelf maar in het orkest leren; een leerproces van inmiddels ca. 44 jaar. Binnen Apollo worden kort daarna een Big Band en een dixielandband opgericht en ook daarvoor wordt Henk gestrikt. Verder verzorgt hij de zang bij de Reggestad Muzikanten en is hij zanger/gitarist van de Reggetaler Spatzen. Sinds de oprichting van Apollo’s Dixielandband speelt Henk met onderbreking van ca. 1½ jaar bij deze band en is, als saillant detail, sinds deze onderbreking vaste invaller.

Ron Heijer, banjo/gitaar

Ron Heijer op banjo en gitaar

Als achtjarige is Ron zijn tijd ver vooruit: hij speelt ‘luchtgitaar’, maar noodgedwongen omdat de gewenste ‘snarendoos’ niet direct voorhanden is. Hij is idolaat van Zuid- Amerikaanse groepen als het Trio Los Paraguayos, dat wil hij ook kunnen. De tienerjaren brengen nieuwe idolen en Ron volgt ze met een zelfgebouwde elektrische gitaar in een band waarin ‘iedereen het nog moet leren’.

Als de idolen verbleken, kiest Ron – met inmiddels wat meer muzikale bagage – voor het akoestische, wat hij vindt in de folk music. Zijn grote voorbeelden zijn The Dubliners, The McCalmans, maar ook Duitse groepen als Fiedel Michel en Zupfgeigen Hansel. Ron volgt zijn nieuwe muzikale liefde door ook mandoline en banjo te gaan spelen. Het ultieme nut daarvan blijkt als hij gevraagd wordt een vacature in Apollo’s Dixieland Band te komen vervullen. In het inmiddels tot Hofjazzband hernoemde ensemble maakt hij als banjoïst/gitarist deel uit van de ritmesectie.

André Bomers, piano

André Bomers, piano

Speelt vanaf zijn jeugd in verschillende bands, waaronder een dixielandband in Doetinchem. In zijn studententijd maakt hij deel uit van enkele cabaretgroepen (o.a Cabaret Regenpijp), waarvoor hij teksten en nummers schrijft. Hij is lange tijd, vanwege werk, minder actief in de muziek. Desondanks schnabbelt hij regelmatig bij als achtergrondpianist bij recepties en partijtjes. Na 2000 pakt André de muziek weer actief op en maakt nu deel uit van de Hofjazzband en Jazz ma non troppo. Hij heeft bewondering voor de muziek van onder andere Cole Porter, Scott Hamilton, Duke Ellington, maar ook voor het latin-genre van Antonio Carlos Jobim, Stan Getz, Sergio Mendes en Astrud Gilberto.

Evert Heijmer, saxofoon

Eef Heijmer  op saxofoon

Op tienjarige leeftijd maakt Evert zijn entree als leerling bij de muziekvereniging Apollo. Aanvankelijk kiest hij voor de klarinet, die hij op vijftienjarige leeftijd weer inruilt voor de saxofoon omdat dat instrument hem toch beter ligt. Bovendien past de saxofoon beter bij de muziek die Evert al op dezelfde jeugdige leeftijd graag speelt in soul- en bluesbands. Hierna maakt hij jarenlang deel uit van diverse dans-feestbands, waarvan de langste tijd in de Goorse formatie TSM. Op dit moment geeft hij muzikale ondersteuning bij diverse koren. Na het vertrek van Ari Blankenstijn uit de Hofjazzband krijgt Eef het verzoek om de opengevallen plaats in te vullen wat hij als een enorme uitdaging ziet.